Beter snel op je bek gaan dan lang voortmodderen. Fail fast is één van de mantra’s van de startupwereld. Je kunt ook langzaam falen en dan gaat het pas echt mis. Volgens de CEO van Dropbox Drew Houston moet je koste wat kost de ‘zombiemodus’ vermijden.
Dat zei hij in een gesprek op Ignition, een startupconferentie georganiseerd door Business Insider in New York. Houston zat op het podium met hoofdredacteur van de Amerikaanse editie Alyson Shontell en de baas van startupbroedplaats Y Combinator, Paul Graham.
“Bij de zombiemodus werk je wel hard en tegelijkertijd stagneer je vooral. Je startup behaalt geen successen maar gaat ook niet acuut ten onder. Dit is serieus erger dan falen. In mijn eerste bedrijf, dat ik zelf financierde, voelde ik me zo.”
Houston weet waar hij het over heeft. Iets meer dan tien jaar geleden begon hij met zijn mede-oprichter de cloudopslagdienst Dropbox. Nu is het een populaire internetdienst die meer dan duizend werknemers telt. De omzet bedraagt maar liefst 1 miljard dollar per jaar. Houston staat nu in de top 400 van rijkste mensen op aarde van Forbes, nadat het bedrijf dit jaar de Nasdaq-beurs betradt.
Lees ook: The rise of Dropbox CEO Drew Houston, who just made the Forbes 400 after taking his company public
Groei is één van de maatstaven voor elk nieuw bedrijf. Houston zegt dat je de zombiemodus kunt ontwijken door de groei centraal te stellen in alle fases van je startup. Niet alleen wat betreft werknemers, maar veel meer nog als het gaat om omzet en klantenbestand.
"Groei kun je niet namaken", aldus Houston. "Het is een heel duidelijk gevolg van of je genoeg klanten hebt of niet. En of ze blij zijn met je dienst."